Toetuse saamise eelduseks on nii maa kasutusõiguse omamine kui ka maa kasutamine ja sellega seotud kulutuste tegemine

Pindala- ja loomapõhiste toetuste puhul on oluline meeles pidada, et taotlejal peab olema maa kasutamiseks seaduslik õigus. Kui taotlejal puudub põllumajandusmaa kasutusõigus, kuid vaatamata sellele hakkab ta maad harima ning taotleb põllumajandusmaa kohta toetust, rikub ta omandiõigust ning selle maa osas jäetakse taotlus rahuldamata.

MAA KASUTUSÕIGUS

Kasutusõigus on maa omanikul, maa rentnikul (põllumajanduslik rendileping) või muul õiguslikul alusel maa kasutajal (kasutusvaldus, tasuta kasutamise leping). Teisisõnu on toetuse taotlemisel oluline jälgida, et taotlejaks oleks just seesama juriidiline või eraisik, kes on maaomanikuga kokkuleppe sõlminud. Pindalapõhist toetust võib taotleda põllumajandusmaa kohta, mida taotlejal on õigus kasutada taotluse esitamise aasta 15. juuni seisuga.

Oluline on ka tähele panna, et taotlejad või maa kasutamisest huvitatud isikud peavad veenduma, et isik, kellega nad kasutuslepingu sõlmivad, on õigustatud maad neile kasutada andma. Andmed maa omanike kohta on avalikud ja kõigile leitavad kinnistusraamatust ning end ei saa välja vabandada kinnistusraamatu andmete mitteteadmisega. Toetuse taotlemisel tuleb arvestada, et kokkuleppe (lepingu) olemasolu peab tõendama isik, kes tahab lepingualusele maale toetust saada.

Maa kasutusõigust kontrollitakse administratiivses kontrollis, kuid kasutusõiguse puudumine võib selguda ka kohapealse kontrolli käigus. Kui PRIA tuvastab administratiivse kontrolli käigus samale maale topelttaotlemise, siis saadab PRIA mõlemale taotlejale kirjaliku järelepärimise, millega küsitakse omandi- või kasutusõigust tõendavaid dokumente. Nende põllumajandusmaade osas, mille kasutamiseks puudub taotlejal õiguslik alus, jäetakse taotlus rahuldamata. Piisava tõendusmaterjali puudumisel võib jätta mõlemad taotlused rahuldamata.

TEGELIK MAAKASUTAJA

Taotleja peab lisaks kasutusõiguse tõendamisele olema valmis esitama ka tõendeid maa tegeliku kasutamise kohta. Kui sama põllu kohta on samal perioodil (läbi erinevate toetuste) taotlenud toetuseid erinevad taotlejad, st kui eri isikud on deklareerinud, et maa on nende kasutuses, tuleb PRIAl välja selgitada tegelik toetatavate põllumajanduskultuuride kasvataja.

Maa omanik, kes maa harimisega ei tegele, ei ole samuti õigustatud toetust saama, sest ainuüksi maa kasutamise õiguse omamine ei ole piisav alus toetuse taotlemiseks.

Eraomandis oleva maa ning riigimaa kasutusse andmise ja võtmise korrad erinevad olulisel määral

ERAOMANDIS OLEVA MAA KASUTADA ANDMINE

Eraomandi korral reguleerib rendisuhteid võlaõigusseadus (§ 339-360). Seadus ei kehtesta rendilepingule kohustuslikku vormi, see võib olla nii suuline kui ka kirjalik. Kasutusvaldust reguleerib asjaõigusseadus (§ 201-224), tasuta kasutamise lepingut võlaõigusseadus (§ 389-395).

Rendisuhete juures on oluline ka see, et rendileandja vahetumisel rendilepingu kehtivus ei lõpe. Seega juhul, kui maa uus omanik soovib võtta ise maa kasutusse või anda selle omakorda rendile, tuleb tal eelmise rendileandja ja rentniku vahel sõlmitud rendileping üles öelda.

Kui taotleja ei suuda tõendada suulise rendilepingu olemasolu, loetakse, et rendileping puudus. Seega soovitame võimalike segaduste ja vaidluste vältimiseks eramaa kasutamisel sõlmida lepingud ja nende ülesütlemised kirjalikult. Sama kehtib ka lepingute ülesütlemise kohta.

RIIGIMAA KASUTADA ANDMINE

Riigi omandis olevate maade puhul, erinevalt eraomandis olevatest maadest, on maade kasutusse andmisel kohustuslik vormistada kirjalik leping. Riigivaraga seotud lepingute (sh allkasutuslepingute) andmed on kantud riigi kinnisvararegistrisse, kust kõik kasutajad saavad teha tasuta päringuid riigi kinnisvara ja sellega seotud menetluste ning lepingute kohta.

Riigi omandis olevale maale saab kasutusõigus tekkida kahel viisil, seejuures tuleb mõlemal juhul tähele panna riigi vara kolmanda isiku kasutusse andmise korda.

  1. Maale kasutusvalduse seadmise leping (määruse nr 24 § 17) kantakse kinnistusraamatusse ning see peab muuhulgas sisaldama kasutusvaldusesse saaja kohustust mitte anda maad rendile või teisele isikule kasutuseks. Erand on tehtud ainult füüsilisest isikust kasutusvaldajate suhtes, kes maareformi seaduses toodud tingimustel võivad seda teha, kuid on kohustatud teavitama kasutusvalduse seadjat maa kasutusse andmisest ja edastama talle lepingu kuu aja jooksul pärast selle sõlmimist.
  2. Kasutuslepingu alusel maa kasutaja võib anda vara kolmanda isiku kasutusse allkasutuslepingu alusel üksnes juhul, kui selleks on riigivara valitseja kirjalik nõusolek.

Seega tuleb olla hoolas ka allkasutuse õigeaegse fikseerimisega riigi kinnisvararegistris, et PRIAl oleks administratiivsete kontrollide läbiviimisel aluseks asjakohased andmed. 

Samuti ei ole võimalik kasutada suulise kokkuleppe alusel munitsipaalmaid. Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse alusel on igas omavalitsuses kehtestatud valla- või linnavara valitsemise kord, mille alusel sõlmitakse maa kasutusse andmiseks kirjalik kokkulepe ning lepingud kantakse vastava omavalitsuse dokumendiregistrisse.

Katastriüksuste omandivormi kontrollimiseks, maa maksustamishinna vaatamiseks ja riigimaade lepinguinfo pärimiseks on võimalik kasutada uut informatiivset kaardikeskkonda KATRI. Rakendusest on lihtne leida ka infot riigivara valitseja või volitatud asutuse kohta, kelle poole rendile võtmise sooviga pöörduda.

Riigimaale sõlmitud põllumaa rendi- ja kasutusvalduse lepinguid haldab Maa-ameti riigimaade haldamise osakonna müügi ja rendi büroo.

Maaomanikud saavad nende maale toetust taotlevate isikute infot vaadata e-PRIAst

PRIA on välja töötanud e-teenuse, mille abil saavad maaomanikud e-PRIAst vaadata talle kuuluvatele maadele taotletud toetuste kohta käivat infot. Info saamiseks ei pea olema PRIA klient, esmakordsel sisse logimisel tuleb vaid nõustuda e-PRIA kasutustingimustega.

Esmalt tuleb valida, keda soovitakse PRIA e-teenuste kasutamisel esindada. Seejärel tuleb valida e-PRIAs menüürealt „Registrid“, järgmiseksPõllumassiivide register“ ning sealt „Maakasutuspäringud“. Päringu tegemiseks tuleb valida etteantud nimekirjast katastriüksused, mille kohta infot soovitakse. Nimekirjas kuvatakse ainult katastriüksused, mis kinnistusraamatu andmetel kuuluvad valitud esindatavale.

Toetuse taotlejatelt ei ole küll nõutud maakasutusõigust tõendavate dokumentide esitamist toetuste taotlemisel, aga PRIA kontrollib nii administratiivsete kontrollide käigus, uute maade põllumajandusmaa registrisse kandmisel kui ka vihjete korral maade kasutamise õiguslikku alust.

Kui toetust on taotletud maaomaniku loata, saab PRIAt sellest teavitada e-posti aadressil maa [at] pria [dot] ee (maa[at]pria[dot]ee)PRIA ei maksa välja põllumajandustoetusi, kui on teada, et taotleja kasutab taotlusel deklareeritud maad ilma omaniku nõusolekuta.

Maakasutusõiguse tõendamine põllumajandusmaa registrisse kandmisel

Kui taotleja võtab kasutusele uusi maid ja kannab need põllumassiivide registrisse, siis palub PRIA taotlejal anda ka kinnitus maakasutusõiguse olemasolu kohta. Kui maakasutusõigus tekib (rendi korral) kokkuleppe või lepingu alusel, tuleb lisada ka lepingu teise osapoole nimi ja kontaktandmed. Omandi korral kontrollitakse avaldaja vastavust kinnistusraamatu alusel.