Vesiviljeluse investeeringutoetus (logistika- ja tarneahela parendamine)

Meede F2.1.3.4 EMKVF EMKVF 2021-2027 RK

EMKVF 2021 – 2027 logo eraldi (värviline 2)

Tutvustus

Toetuse eesmärk on toetada investeeringuid logistika- ja tarneahela parendamiseks. Logistika- ja tarneahela parendamise investeeringud aitavad kaasa toodangumahu kasvule, nende otsene eesmärk on edendada ühistegevust, mis võib väljenduda kalade transportimise ühisel korraldamisel (nt maismaakasvandustes olevad noorjärgud viiakse edasi kasvama merre, kus saavutatakse kalade kaubanduslik suurus).

Toetus panustab „Põllumajanduse ja kalanduse valdkonna arengukava aastani 2030“ kaheksandasse tegevussuunda, mis on kestlik kalandus. Selle tegevussuuna üks eesmärke on majandada kalavarusid keskkonnateadlikult ja jätkusuutlikult ning tagada seeläbi nende hea seis.

Toetust antakse kalandusturu korraldamise seaduse § 12 alusel tunnustatud vesiviljelussektori tootjaorganisatsioonile, et toetuse abil paremini korraldada logistika- ja tarneahelat tulundusühistu liikmetega, kes tegelevad vesiviljelustoodete tootmisega.

Toetust antakse logistika- ja tarneahela parendamise investeeringuteks, näiteks eluskalade transpordiks mõeldud O2-, O3- ja O4-kategooria haagise soetamiseks. Kui eluskalade veoks soovib toetuse taotleja soetada selleks vastavat haagist, siis haagisel oleva hapnikumahuti, tõstemehhanismi jms olulise varustuse soetamist saab lugeda abikõlblikuks tegevuseks. Oluline on siinjuures see, et toetuse taotlemisel panustatakse meetme eesmärgi saavutamisesse. Stabiilsema logistika- ja tarneahela parendamise või soodustamise eesmärk on tulundusühistu liikmete ühistegevuse edendamine, mille tulemusel paraneb tootmisvõimekus ning suureneb tootmismaht. Selle alla kuulub ka mageveekalakasvanduste noorjärkude transport merekalakasvandustesse, kus kalad saavutavad hilisemas kasvuetapis meres oma kaubakaalu. 

Toetuse määr on 75%, kui taotlejaks on vesiviljelussektori tootjaorganisatsioon.

Meetme eelarve on 800 000 eurot, mida rahastatakse 70% ulatuses Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfondist ning 30% ulatuses Eesti riigieelarvest.

Toetustaotlusi saab esitada alates 3. detsembrist 2025.

Taotlusi saab esitada e-PRIAs. e-PRIA juhendid on leitavad portaalis iga vastava teenuse juures ning PRIA kodulehel.

Kui taotlete PRIA kaudu toetust esmakordselt, on teil eelnevalt vaja registreeruda PRIA kliendiks. Kliendiks registreerumise ja kliendiandmete muutmise kohta leiate infot siit. Andmete registrisse kandmise avalduse palume esitada enne toetuse taotluse esitamist.

Tingimused

Taotlejaks võib olla:

Ühte kontserni kuuluvad ettevõtjad või konkurentsiseaduse § 2 lõike 4 tähenduses valitseva mõju kaudu üksteisega seotud ettevõtjad ei saa kokku taotleda toetust rohkem kui 2 000 000 eurot taotlusvooru kohta.

Äriseadustiku § 6 kohaselt moodustab emaettevõtja koos tütarettevõtjatega kontserni. Konkurentsiseaduse § 2 lõike 3 kohaselt loetakse valitseva mõju kaudu seotud isikud üheks ettevõtjaks. Sama paragrahvi lõike 4 kohaselt on valitsev mõju võimalus ühe või mitme ettevõtja poolt ühiselt või ühe või mitme füüsilise isiku poolt ühiselt teise ettevõtja aktsiate või osade omamise kaudu, tehingu või põhikirja alusel või muul viisil otseselt või kaudselt mõjutada teist ettevõtjat, mis võib seisneda õiguses: 1) oluliselt mõjutada teise ettevõtja juhtorganite koosseisu, hääletamist või otsuseid või 2) kasutada või käsutada teise ettevõtja kogu vara või olulist osa sellest.

Toetuse saaja ja PRIA peavad tagama, et ühe investeeringu rahastamisel ei ületaks avaliku sektori toetus kokku 100% investeeringu maksumusest. See tähendab, et kui investeeringut rahastatakse mitmest allikast, näiteks EMKVFi tagastamatu toetus ja EMKVFi rahastamisvahend, siis sel puhul peab jälgima, et nende summa ei ületaks investeeringu kogukulu.

Maksimaalse toetuse suurus taotleja kohta ei tohi ühes taotlusvoorus olla suurem ühestki järgnevast näitajast:

  1. Toetatava tegevuse elluviimiseks krediidiasutusest või rahastamisvahendi kaudu võetava laenu suurusest;
  2. Taotleja taotluse esitamisele vahetult eelnenud viimase kinnitatud majandusaasta aruande kohasest omakapitali suurusest;
  3. Taotleja omakapitali sissemakse suurusest toetuse taotluse esitamise hetkel.

Arvesse tuleb võtta see näitaja, mis on toetuse taotleja puhul suurim. 

Samal ajal kehtib ka nõue, et logistika- ja tarneahela parendamisel on maksimaalne toetuse suurus taotleja kohta taotlusvoorus kuni 800 000 eurot (§ 3 lg 4 p 2).

Taotleja peab vastama § 6 lg 3 nõuetele:

  • taotlejal on tegevuse elluviimiseks vajalik suutlikkus ehk haldus-, finants- ja toimimissuutlikkus toetatava tegevuse elluviimiseks. Näiteks peab taotleja olema maksevõimeline, kuna see on üheks näitajaks taotleja majandusliku seisu hindamisel. Kui taotlejal on maksuvõlad, ei ole õigustatud talle täiendavate avalike vahendite eraldamine. Samuti on maksevõimelisus üheks usaldusväärsuse näitajaks. Lisaks peab taotlejal olema omafinantseeringu tasumise suutlikkus ja suutelisus seda taotlemisel tõendada. Omafinantseeringu määr peab katma abikõlblikest kuludest selle osa, mida toetus ei kata.
  • äriühingust taotleja on mikro-, väikese või keskmise suurusega ettevõtja komisjoni soovituse 2003/361/EÜ, mis käsitleb mikroettevõtete, väikese ja keskmise suurusega ettevõtete määratlust (ELT L 124, 20.05.2003, lk 36–41), kohaselt
  • taotleja on riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisabi vahenditest saadud ja tagasimaksmisele kuulunud summa tähtajal tagasi maksnud või toetuse tagasimaksmise ajatamise korral tasunud tagasimaksed ettenähtud summas
  • taotleja ei ole saanud taotluses sisalduva sama kulu kohta toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisabi vahenditest ega muud tagastamatut riigiabi
  • taotleja suhtes ei toimu likvideerimismenetlust ega ole nimetatud pankrotiseaduse kohaselt ajutist pankrotihaldurit või kohtuotsusega välja kuulutatud pankrotti või algatatud sundlõpetamist ja tal ei ole kehtivat äriregistrist kustutamise hoiatust
  • taotleja riikliku maksu võlg, sealhulgas maksuhalduri haldusaktiga kindlaks määratud intress, on väiksem kui 100 eurot või tema riikliku maksu võla tasumine on ajatatud;
  • kui soetatav seade või vahend paigaldatakse ehitisse või kinnisasjale või seda kasutatakse ehitises või kinnisasjal, peab see ehitis või kinnisasi olema taotleja otseses valduses asjaõiguslikul või võlaõiguslikul alusel vähemalt kolm aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest
  • taotleja ja tema üle valitsevat mõju omav isik, kes tegeleb kalapüügiga merel või siseveekogul või kalapüügi- ja vesiviljelustoodete tootmise, töötlemise, turustamise või hulgi- ja jaemüügiga, ei ole taotluse esitamise kuule vahetult eelnenud 36 kuu jooksul või Euroopa Liidu õigusaktides sätestatud tähtaja jooksul toime pannud kalapüügiseaduse § 75 lõikes 2 või 3, §-s 76, 77, 78 või 781, § 79 lõikes 2 või 3 või §-s 81, 85, 87 või 88 või karistusseadustiku §-s 279, 344, 345 või 361 sätestatud süütegu, mida käsitatakse kalapüüginõude tõsise rikkumisena kalapüügiseaduse § 71 lõike 1 punkti 1 tähenduses
  • taotleja ja tema üle valitsevat mõju omav isik, kes tegeleb kalapüügiga merel või siseveekogul või kalapüügi- ja vesiviljelustoodete tootmise, töötlemise, turustamise või hulgi- ja jaemüügiga, ei ole toime pannud karistusseadustiku §-s 209, 2091, 210, 3891, 391 või 393 sätestatud süütegu, mis on seotud Euroopa Merendus- ja Kalandusfondi või Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfondi toetusega seotud rikkumisega
  • taotleja ja tema üle valitsevat mõju omav isik, kes tegeleb kalapüügiga merel või siseveekogul või kalapüügi- ja vesiviljelustoodete tootmise, töötlemise, turustamise või hulgi- ja jaemüügiga, ei ole toime pannud karistusseadustiku §-s 357, 358, 364, 365, 3651, 3652, 367, 368, 3681, 3682, 3683, 3684, 3685, 3686, 411, 412 või 4121 sätestatud keskkonnaalast süütegu

Taotlusega tuleb esitada:

  • teave selle kohta, kas ja kuidas kavandatakse rahastada toetatava tegevuse omafinantseeringu osa. Omafinantseeringu määr peab katma abikõlblikest kuludest selle osa, mida toetus ei kata
  • pakkumiskutsed koos tehnilise kirjeldusega ja saadud hinnapakkumused ning asjakohased selgitused, kui esitatakse alla kolme hinnapakkumuse
  • vajaduse korral kirjeldus selle kohta, milline on taotleja varasem kogemus vesiviljelustoodete tootmise valdkonnas
  • keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse §-s 7 nimetatud tegevusloa ning keskkonnamõju hindamise aruande ärakiri, kui toetatava tegevuse elluviimiseks on vajalik keskkonnamõju hindamine
  • kinnitus, et taotleja järgib Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1139 artikli 11 lõikes 1 nimetatud nõudeid ega ole pannud toime sama artikli lõikes 3 nimetatud pettust, nimetatud dokument peab olema allkirjastatud
  • vajaduse korral hinnang selle kohta, et on tagatud sellise taristuinvesteeringu kliimakindlus, mille kestvus on vähemalt viis aastat

Pikemalt on nõuded on toodud § 6 ja § 7.

Taotleja peab toetatava tegevuse raames tellitava töö, teenuse või soetatava vara mõistliku maksumuse väljaselgitamiseks korraldama ostumenetluse. 

Kui toetatava tegevuse raames tellitava töö, teenuse või soetatava vara eeldatav käibemaksuta maksumus ületab 5000 eurot, küsib taotleja vähemalt kolm võrreldavat hinnapakkumust. 

Taotleja võib küsida alla kolme hinnapakkumuse, kui kolme hinnapakkumuse küsimine ei ole objektiivselt võimalik, eelkõige kui turul puudub asjaomase töö, teenuse või vara pakkujate paljusus. 

Hinnapakkumus peab sisaldama taotleja nime, hinnapakkuja nime ja kontaktandmeid, hinnapakkumuse väljastamise kuupäeva ning töö, teenuse või vara üksikasjalikku kirjeldust ning käibemaksuta ja käibemaksuga maksumust.

Taotleja ei või küsida hinnapakkumust endaga seotud isikutelt tulumaksuseaduse § 8 tähenduses. 

Taotleja ei või toetatava tegevuse raames tellitava töö, teenuse või soetatava vara eiramiseks jaotada osadeks toetatava tegevuse raames tellitavat tööd, teenust või soetatavat vara, mis on funktsionaalselt koos toimiv või vajalik sama eesmärgi saavutamiseks. Näiteks seade, mis vajab koos toimimiseks mitut osa, ei tohi jagada osadeks selliselt, et üks osa on soetatud ühelt tarnijalt ja teine osa teiselt. Taotleja võib jaotada toetatava tegevuse raames tellitava töö, teenuse või soetatava vara osadeks, kui see on objektiivsetel põhjustel õigustatud.

Kui toetatava tegevuse raames tellitava töö, teenuse või soetatava vara eeldatav käibemaksuta maksumus on 100 000 eurot või sellest rohkem, peab taotleja korraldama ostumenetluse riigihangete registris. 

Kui taotleja korraldab ostumenetluse pärast taotluse esitamist, peab ta koostama toetatava tegevuse eeldatava maksumuse väljaselgitamiseks prognoosi. Prognoosis esitatakse andmed toetatava tegevuse kogumaksumuse ja abikõlblike kulude kohta, mis peavad olema põhjendatud ja üksikasjalikult kirjeldatud, tuginema tegelikele asjaoludele ning olema vajaduse korral tõendatavad. 

Ostumenetluse korraldamine riigihangete registris peab vastama järgmistele nõuetele: 

1) ostumenetluse väljakuulutamisel avaldatakse riigihangete registris ostuteade, millest nähtub tellitava töö, teenuse või soetatava vara kirjeldus, tehnilised andmed, majanduslikult soodsaima hinnapakkumuse väljaselgitamiseks hinnapakkumuste hindamise kriteeriumid ja hinnapakkumuste esitamise tähtpäev; 

2) hinnapakkumuste esitamise tähtaeg on vähemalt 15 kalendripäeva; 

3) teade ostumenetluse kohta on avalik; 

4) ostumenetlusega seotud teabevahetus ostumenetluse korraldaja ja pakkuja vahel, sealhulgas ostuteatele ja sellega seotud dokumentidele juurdepääsu võimaldamine ning hinnapakkumuste ja selgituste esitamine, toimub riigihangete registris; 

5) hinnapakkumused võetakse vastu ja avatakse riigihangete registris; 

6) punktis 1 sätestatud tingimusi ei tohi muuta pärast hinnapakkumuste esitamise tähtaega ja parima hinnapakkumuse valimisel ei tohi neist kõrvale kalduda; 

7) PRIA esindajale lisatakse Vabariigi Valitsuse 31. augusti 2017. a määruse nr 137 „Riigihangete registri põhimäärus“ § 21 lõike 1 punkti 19 kohane vaatleja roll.

Hinnapakkumus peab sisaldama taotleja nime, hinnapakkuja nime ja kontaktandmeid, hinnapakkumuse väljastamise kuupäeva ning töö, teenuse või vara üksikasjalikku kirjeldust ning käibemaksuta ja käibemaksuga maksumust.

Taotleja võib loobuda konkureerivate hinnapakkumuste küsimisest või ostumenetluse korraldamisest riigihangete registris, kui see ei ole objektiivselt võimalik, eelkõige kui turul puudub asjaomase töö, teenuse või vara pakkujate paljusus. 

Taotleja ei või jaotada osadeks toetatava tegevuse raames tellitavat tööd või teenust või soetatavat vara, mis on funktsionaalselt koos toimiv või vajalik sama eesmärgi saavutamiseks.

Taotleja võib jaotada toetatava tegevuse raames tellitava töö, teenuse või soetatava vara osadeks, kui see on objektiivsetel põhjustel õigustatud. 

Abikõlblikud on üksnes need kulud, mis vastavad tegevuste eelarvele ja on tegevustega otseselt seotud ning on kooskõlas kõikide õigusaktidega. 

Antud meetme raames loetakse abikõlblikuks kuluks, kui kalandusturu korraldamise seaduse § 12 alusel tunnustatud vesiviljelussektori tootjaorganisatsioon taotleb toetust eluskalade transpordiks mõeldud O2-, O3- ja O4-kategooria haagise soetamiseks. 

Eluskalade transportimisel ühest kasvandusest teise on lubatud seadmed, mis aitavad kaasa eluskalade transportimisele. Näiteks kui eluskalade veoks soovib toetuse taotleja soetada selleks vastavat haagist, siis haagisel oleva hapnikumahuti, tõstemehhanismi jms olulise varustuse soetamist saab lugeda abikõlblikuks tegevuseks. Oluline on siinjuures see, et toetuse taotlemisel panustatakse meetme eesmärgi saavutamisse. Stabiilsema logistika- ja tarneahela parendamise soodustamise eesmärk on tulundusühistu liikmete ühistegevuse edendamine, mille tulemusel paraneb tootmisvõimekus ning suureneb tootmismaht. Selle alla kuulub ka mageveekalakasvanduste noorjärkude transport merekalakasvandustesse, kus kalad saavutavad hilisemas kasvuetapis meres oma kaubakaalu. 

Tegevuste kulud on põhjendatud, kui need aitavad kaasa mere-vesiviljeluse toodangumahu kasvule. Tegevuse kulud on abikõlblikud, kui need tehakse abikõlblikul perioodil. 

Kulu on abikõlblik, juhul kui see on tehtud ajavahemikus 1. juuli 2025 kuni 31. detsember 2029. Kulud on abikõblikud alates taotluse esitamise päevast.

Toetuse abikõlblik periood on toetuse taotluse rahuldamise otsuses sätestatud ajavahemik, mille jooksul viiakse ellu kõik selle projekti etapid. Selle ajavahemiku kehtestamiseks annab teavet taotleja toetuse taotlusel. 

Konkreetse projekti abikõlblik periood algab hetkest, millal selle projektiga seoses võetakse esimene kohustus. Määratud ajavahemiku vältel peavad tegevused olema ellu viidud ja toetuse saamiseks vajalikud dokumendid PRIA-le esitatud.

Abikõlblikud kulud on:

1) töö või teenuse tellimise või vara soetamise kulu; 

2) regionaalministri 19. juuli 2023. a määruses nr 45 „Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfondi rakenduskava 2021–2027 toetuse objekti tähistamise ning Euroopa Liidu osalusele viitamise tingimused ja kord“ sätestatud toetuse objekti tähistamise ja Euroopa Liidu osalusele viitamise kulu.

 

Kulud on abikõlblikud alates taotluse esitamise päevast, välja arvatud ettevalmistava töö kulu.

Elluviimiseks vajalikud ettevalmistavad tööd võivad olla: 

  • taotluse ja selles esitatud andmeid tõendavate dokumentide koostamiseks tellitud töö ja teenus
  • tegevuse elluviimisega kaasnev tellitud projekteerimistöö, projekteerimiseks vajalik ehitusgeoloogiline ja -geodeetiline uurimistöö, hüdrogeoloogiline ja hüdroloogiline uuring ning detailplaneering
  • keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduses sätestatud juhtudel keskkonnamõju hindamine, kui toetatava tegevuse elluviimiseks on vajalik keskkonnamõju hindamine
  • kliimakindluse tagamise hindamine 

Dokumentide koostamiseks tellitud töö ja teenuse kulu hüvitatakse ühikuhinna alusel, mis on 256 eurot ühe taotluse kohta.

Ettevalmistavad tööd peavad olema lõpetatud ja nende eest peab olema tasutud enne taotluse esitamist. Abikõlblik on ettevalmistav töö, mille kohta on väljastatud kulutuse tegemist tõendav dokument pärast 1. jaanuari 2024 ja selle eest on täielikult tasutud enne taotluse esitamist.

Logistika- ja tarneahela parendamise investeeringute hulka ei saa lugeda näiteks kalakasvanduste rekonstrueerimist, laiendamist ega ka uute kasvanduste rajamist merre. Samuti ei kuulu logistika- ja tarneahela parendamise investeeringute hulka selliste seadmete ostmine, mis on vajalikud tootmisprotsessil. Näiteks merevesiviljeluses sukeldumisseadmed, maismaavesiviljeluses kalakasvanduse hapnikuga rikastamine jms.

Mitteabikõlblikud kulud on järgnevad kulud:

  • Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1139, millega luuakse Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfond ja muudetakse määrust (EL) 2017/1004 (ELT L 247, 13.07.2021, lk 1–49), artiklis 13 nimetatud kulud samas artiklis sätestatud tingimusel;
  • Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1060 artikli 64 lõikes 1 nimetatud kulud;
  • kulu, mis on tehtud enne taotluse esitamise päeva, välja arvatud ettevalmistava töö kulu;
  • ettevalmistava töö kulu, mis on tehtud enne 1. jaanuari 2024 või millega ei kaasne investeeringut sama tegevuse raames;
  • paragrahvi 4 lõikes 5 nimetatud kulu, mis on tehtud enne 1. juulit 2025;
  • sõiduki soetamise kulu, välja arvatud § 4 lõikes 5 nimetatud kulu;
  • telekommunikatsioonivõrgu, ühisveevärgi, kanalisatsiooni, elektri-, gaasi- või soojusvõrguga liitumise tasu, välja arvatud juhul, kui see on otseselt seotud toetatava tegevuse elluviimisega;
  • amortisatsioonikulu, mitterahaline sissemakse ja kulu, mille eest on tasutud tasaarvelduse korras;
  • tegevuskulu, sealhulgas remondi-, rendi-, kütuse-, palga-, koolitus-, side- ja veokulu;
  • tasu taotleja enda või tema töötaja tehtud töö eest;
  • seadme paigaldamise kulu ilma seadme soetamiseta ning kasutatud seadme või vahendi soetamise kulu;
  • juriidilise konsultatsiooni kulu;
  • patendi ja litsentsi ostmise kulu, kui see ei ole otseselt seotud toetatava tegevuse elluviimisega;
  • sularahamakse, lepingu sõlmimisega seotud kulu, intress, tagatismakse ja finantsteenusega seotud muu kulu;
  • erisoodustuselt tulumaksuseaduse § 48 lõike 4 tähenduses tasutav maks;
  • kindlustamisega seotud kulu, välja arvatud kindlustus, mis on tehtud seadme soetamise korral seadme toetuse saajani transpordi ajaks;
  • riigilõiv, trahv, finantskaristus ning vaide- ja kohtumenetluse korral menetluskulu;
  • tolli-, sisseveo- või muu maks, mida hüvitatakse, tasaarveldatakse või kustutatakse muul moel ja mis ei moodusta osa Eesti maksusüsteemist;
  • see osa sellise taastuvast energiaallikast tootmisseadme projekteerimise, soetamise ja paigaldamise kulust, mille puhul tootmisseadme tootmisvõimsus ületab taotleja tarbimiskoha omatarbimise;
  • toetatava tegevuse elluviimise seisukohast põhjendamatu kulu.

Toetuse määrad

Toetuse maksimaalne määr 75% toetatava tegevuse abikõlblikest kuludest.

Dokumentide koostamiseks tellitud töö ja teenuse kulu hüvitatakse ühikuhinna alusel, mis on 256 eurot ühe taotluse kohta. Dokumentide koostamise puhul kuludokumente esitama ei pea.

Toetuse määramine

PRIA teeb nõuetekohase taotluse rahuldamise otsuse § 2 lõike 2 punktis 4 sätestatud tegevuste puhul kalandusturu korraldamise seaduse § 45 lõike 3 punkti 2 alusel ehk nõuetekohased taotlused rahuldatakse toetuse andmiseks ettenähtud vahendite piires, eelistades ajaliselt varem esitatud taotlusi. PRIA lõpetab toetuse taotluste vastuvõtmise hetkest, mil laekunud taotluste põhjal määratud rahaline eelarve ammendub.

PRIA teeb taotluse rahuldamata jätmise otsuse kalandusturu korraldamise seaduse § 45 lõikes 6 sätestatud alustel. 

PRIA teeb taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise otsuse § 2 lõike 2 punktis 2 sätestatud tegevuste puhul 45 tööpäeva jooksul arvates taotluse esitamise tähtpäevast.

Toetus makstakse välja üksnes abikõlblike kulude hüvitamiseks ja tingimusel, et toetuse saaja on järginud toetatava tegevuse elluviimisel kõiki nõudeid. 

PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse, kui enne toetuse maksmist tehakse kindlaks kalandusturu korraldamise seaduse § 45 lõikes 6 sätestatud taotluse rahuldamata jätmise alused või kui toetuse saaja ei ole täitnud toetuse saaja kohustusi. 

PRIA teeb toetuse maksmise või maksmisest keeldumise otsuse kalandusturu korraldamise seaduse § 53 lõike 2 alusel 25 tööpäeva jooksul arvates maksetaotluse ja nõuetekohaste dokumentide saamisest. 

PRIA teeb toetuse makse toetuse saaja arvelduskontole kümne tööpäeva jooksul arvates toetuse maksmise otsuse tegemisest.

Kohustused

Toetuse saaja kohustused on toodud määruses §-s 14.

Toetuse saaja on kohustatud:

Toetuse saaja peab tagama toetatava tegevuse sihtotstarbelise kestuse, sealhulgas säilitama ja kasutama toetuse abil soetatud või ehitatud vara sihtotstarbeliselt, vähemalt kolm aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest (edaspidi koos sihipärase kasutamise periood).

Toetuse saaja täidab sihipärase kasutamise perioodi lõpuni järgmiseid kohustusi: 

  • täidab § 6 lõike 3 punktides 12 ja 14 sätestatud taotlejale esitatavaid nõudeid;
  • eristab selgelt oma raamatupidamises toetuse kasutamisega seotud kulud ning neid kajastavad kulu- ja maksedokumendid muudest kulu- ja maksedokumentidest;
  • võimaldab teha auditit, teostada järelevalvet või teha muud toetuse saamisega seotud kontrolli ning osutab selleks igakülgset abi, sealhulgas võimaldab viibida toetuse saaja kinnisasjal, ehitises ja ruumis ning läbi vaadata dokumente ja vara kohapeal;
  • esitab auditi tegemiseks, järelevalve teostamiseks või muu kontrolli tegemiseks vajalikud andmed ja dokumendid määratud tähtaja jooksul;
  • teavitab PRIA-t taotluses esitatud või toetatava tegevusega seotud andmete muutumisest või tegevuse elluviimist takistavast asjaolust, sealhulgas pankrotimenetlusest, likvideerimismenetlusest ja tegevusega seotud vara üleandmisest teisele isikule või asutusele;
  • näitab avalikkusele, et tegemist on Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfondi toetuse abil elluviidava tegevusega, kasutades selleks ettenähtud sümboleid ja teavitustegevusi kooskõlas regionaalministri 19. juuli 2023. a määrusega nr 45 „Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfondi rakenduskava 2021–2027 toetuse objekti tähistamise ning Euroopa Liidu osalusele viitamise tingimused ja kord“. Juhiseid saab PRIA EMKVF teavitamisnõuete lehelt.

Lisaks peab toetuse saaja:

  • viima ellu toetatava tegevuse ja esitama kõik tegevusega seotud kuludokumendid taotluse rahuldamise otsuses nimetatud tähtpäevaks, ent hiljemalt kahe aasta pärast arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest;
  • täitma § 6 lõike 3 punktides 4 ja 6 sätestatud taotlejale esitatavaid nõudeid kuni PRIA poolt viimase toetusosa maksmiseni;
  • täitma § 6 lõike 3 punktides 5, 9–11 ja 13 sätestatud taotlejale esitatavaid nõudeid kuni viie aasta möödumiseni arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest;
  • tagama PRIA-le riigihangete registris juurdepääsu ostumenetlusele;
  • esitama § 7 lõikes 71 ja lõike 8 punktis 6 nimetatud tulemus- ja seirenäitajate tegelikud tulemused üks aasta pärast toetatava tegevuse elluviimist;
  • teavitama PRIA-t kalandusturu korraldamise seaduse § 46 lõikes 4 sätestatust kuni PRIA poolt viimase toetusosa maksmiseni.

Toetuse saajal tuleb esitada vähemalt üks kord aastas PRIA-le maksetaotlus pärast toetatava tegevuse täielikku või osadena ellu viimist ja selle eest täielikult või osaliselt tasumist. Maksetaotluse esitamine vähemalt üks kord aastas on vajalik, et hinnata jooksvalt EMKVF-i vahendite kasutamist. Maksetaotluste iga-aastane esitamine annab ülevaate taotleja poolt plaanitavate toetatavate tegevuste elluviimisest ning võimaldab korraldusasutusel Euroopa Komisjonile EMKVF-i vahendite kasutuse kohta adekvaatse teabe edastada.