Põllumajandusettevõtja investeeringutoetus energia varustuskindluse tagamiseks 2025

EAFRD MAK 2014-2020

Juhime tähelepanu!

Toetatavad tegevused tuleb ellu viia, sealhulgas esitada kõik toetatava tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid ning toetuse abil ostetud või ehitatud vara tuleb sihipäraselt kasutusse võtta hiljemalt 30. septembril 2025

Kuna 2014-2020 programmperioodi kõige viimane kulude abikõlblikkuse lõpptähtaeg on 31. detsembril 2025, siis peavad nimetatud tähtpäevaks olema kõik toetuse maksmise aluseks olevad kohustused täidetud (ehk PRIA-l kuludokumendid menetletud, kõik kontrollid tehtud ja toetus välja makstud). 

See tähendab taotlejate jaoks seda, et toetatava tegevuse elluviimiseks jääb ligikaudu aega ainult 2-3 kuud, mistõttu on soovitatav tegevuse elluviimist alustada võimalikult kiiresti pärast PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemist.

 

Tutvustus

Toetuse eesmärk on tagada toidu tarneahela varustuskindlus ja põllumajandusettevõtjate toimepidevus, eelkõige tagada senisest suuremal määral põllumajandustoodete tootmiseks vajaliku energia olemasolu, mis omakorda aitab kaasa ka põllumajandusettevõtjate tulemuslikkuse parandamisele.

Toetust rahastatakse Maaelu Arengu Euroopa Põllumajandusfondist (EAFRD).

Taotlusvoor on avatud 13. maist 20. maini 2025. aastal. 

Taotlusi saab esitada e-PRIAs. e-PRIA juhendid on leitavad portaalis iga vastava teenuse juures ning PRIA kodulehel.

Kui taotlete PRIA kaudu toetust esmakordselt, on teil eelnevalt vaja registreeruda PRIA kliendiks. Kliendiks registreerumise ja kliendiandmete muutmise kohta leiate infot siit. Andmete registrisse kandmise avalduse palume esitada enne toetuse taotluse esitamist.

Tingimused

Toetuse saamise tingimused ja taotlejale esitatavad nõuded sätestatakse regionaal- ja põllumajandusministri määrusega nr 34 „Põllumajandusettevõtja investeeringutoetus energia varustuskindluse tagamiseks“.

Toetust võib taotleda energia varustuskindluse tagamiseks omatoodetud Euroopa Liidu toimimise lepingu (edaspidi ELTL) I lisas nimetatud töötlemata toodete, välja arvatud kalandus- ja vesiviljelustoodete tootmiseks, säilitamiseks või toodangu esmamüügi eelseks ettevalmistuseks vajalike järgmiste tegevuste elluviimiseks:

1) energiasalvestusseadme või -rajatise ostmine ja vajaduse korral paigaldamine (rajatis = energiasalvestusseadmete komplekt), sealhulgas toetatav on 

  • ostmise, müüja poolt selle paigaldamise, seadistamise, kohaletoimetamise või kasutamise väljaõppe maksumus;
  • kasutamiseks vajaliku seadme, tarkvara ja riistvara ning müüja poolt selle paigaldamise või seadistamise maksumus;

2) energiasalvestuse tagamiseks vajaliku ehitise ehitamine ehitusseadustikus sätestatud tingimustel ja korras, sealhulgas toetatav on

  • püstitamise, rajamise, paigaldamise, laiendamise või rekonstrueerimise ning omanikujärelevalve maksumus (NB! lammutamise kulu ei ole abikõlblik);

3) generaatori ostmine ajutise vooluallikana kasutamiseks, sealhulgas toetatav on

  • ostmise, müüja poolt selle paigaldamise, seadistamise, kohaletoimetamise või kasutamise väljaõppe maksumus;
  • kasutamiseks vajaliku seadme, tarkvara ja riistvara ning müüja poolt selle paigaldamise või seadistamise maksumus;

Põllumajanduslike toodete tootmise, säilitamise või toodangu esmamüügi eelseks ettevalmistuseks vajalikuks energiasalvestussedmeks või -rajatiseks on näiteks energialadustamissüsteem (RENA1000 seeria, Wallboxi seeria), akupank, akuinverterid, energiasalvestusjaamad jms. Toetatakse üksnes energiasalvestusseadme või -rajatise ostmist, mitte energiatootmiseks vajaliku seadme või rajatise ostmist. 

Näiteks on toetatav suuremahulise akupanga ostmine ja vajaduse korral paigaldamine, kuid mitte päikesepaneelide ostmine ja paigaldamine.

Energiasalvestuse tagamiseks vajaliku ehitise ehitamise all on toetatav näiteks pump-hüdroelektrijaam.

Generaatori puhul on oluline, et seade peab olema soetatud ajutise vooluallikana kasutamiseks, mitte igapäevaselt tootmiseks vajalike seadmete töös hoidmiseks.

 

Energiasalvestusseadme või -rajatise ostmise/paigaldamise/vajaliku ehitise ehitamise elluviimist toetatakse ainult siis, kui on täidetud järgmised nõuded:

1) energiasalvestuse korral on minimaalne energiasalvestusvõimsus toetuse saaja taotluse esitamisele vahetult eelnenud aasta keskmise ühe tunni energia tarbimine;

2) energiasalvestuse korral on maksimaalne energiasalvestusvõimsus toetuse saaja taotluse esitamisele vahetult eelnenud aasta keskmine nelja ööpäeva energia tarbimine.

 

Minimaalne energiasalvestamisvõimsus arvutatakse järgmiselt: 

Taotluse esitamisele vahetult eelnenud aasta taotleja aastane energia tarbimine (kWh) : 365 päeva : 24 tunniga. 

Näiteks kui ettevõttes kasutatakse 200 000 kWh energiat aastas, siis aasta keskmine ööpäevane tarve on 548 kWh (200 000 : 365 = 548) ning sel juhul energiasalvestivõimsus minimaaselt peab olema 23 kWh (548 : 24 =22,8). 

 

Maksimaalne rakendamise aeg arvutatakse järgmiselt: 

Maksimaalne rakendamise aeg = taotleja taotluse esitamisele vahetult eelnenud aasta aastane energia tarbimine (kWh) : 365 päeva x 4. 

Näiteks kui ettevõttes kasutatakse 200 000 kWh energiat aastas, siis aasta keskmine ööpäevane tarve on 548 kWh (200 000 : 365 = 548) ning sel juhul energiasalvesti võimsus ei tohi ületada 2192 kWh (548 x 4 = 2192).

 

Sellise seadme või rajatise ostmisel, mis paigaldatakse ehitisse või mida kasutatakse ehitises, peab ehitis olema taotleja omandis või on taotleja kasuks seatud kasutusvaldus või sõlmitud kirjalik üüri- või rendileping vähemalt kolmeks aastaks arvates Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ameti (edaspidi PRIA) poolt viimase toetusosa maksmisest, kui taotleja on VKE* ning vähemalt viieks aastaks arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest, kui taotleja ei ole VKE.

Ehitise ehitamisel peab ehitis ja selle alune maa olema taotleja omandis või on ehitisealusele maale taotleja kasuks seatud hoonestusõigus vähemalt kolmeks aastaks arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest, kui taotleja on VKE, ning vähemalt viieks aastaks arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest, kui taotleja ei ole VKE. 

Kui seade või rajatis paigaldatakse kaasomandis olevasse ehitisse või kui ehitisealune maa on kaasomandis, on taotlejal kaasomaniku kirjalik nõusolek toetatava tegevuse elluviimiseks.

 

Toetatava tegevusega ei tohi alustada ja toetatava tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid ei tohi olla väljastatud varem kui PRIA-le taotluse esitamise päevale järgneval päeval.

 

*VKE kategooriasse kuuluvad ettevõtjad, kellel on vähem kui 250 töötajat ja kelle aastakäive ei ületa 50 miljonit eurot või aastabilansi kogumaht ei ületa 43 miljonit eurot (mikro-, väikese või keskmise suurusega ettevõtjad). 

Toetust võib taotleda:

1) äriseadustiku tähenduses ettevõtja

  • kelle omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu oli taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaastal üle 14 000 euro ja;
  • kelle omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu oli taotluse esitamisele vahetult eelnenud teisel majandusaastal vähemalt 1200 eurot ja;
  • kelle omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu moodustas mõlemal taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaastal üle 50,00 protsendi kogu müügitulust.

2) tulundusühistu, kes on Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse alusel ja korras tunnustatud tootjaorganisatsioon ning kes tegutseb põllumajandustoodete sektoris.

3) äriühing, kes ei ole vahetult enne taotluse esitamist tegutsenud vähemalt kaks majandusaastat, kuid kes on täielikult üle võtnud

  • oma füüsilisest isikust osanikule või aktsionärile, kes oli füüsilisest isikust ettevõtja (edaspidi FIE), kuulunud põllumajandusettevõtte või;
  • oma füüsilisest isikust osaniku või aktsionäri vanemale või vanavanemale, kes oli FIE, kuulunud põllumajandusettevõtte.

4) FIE, kes ei ole vahetult enne taotluse esitamist tegutsenud vähemalt kaks majandusaastat, kuid kes on täielikult üle võtnud oma vanemale või vanavanemale, kes oli FIE, kuulunud põllumajandusettevõtte.

Punktide 3 ja 4 ülevõtmiste korral peavad ülevõtja ja ülevõetav vastama koos või eraldi kahel taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaasta nõuetele (punktis 1). Ehk kui taotleja üksi ei täida kõiki nõudeid, siis vaadatakse ka ülevõetava andmeid. Eraldi vaadatakse andmeid siis, kui ülevõtjal ei ole taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaasta aruannet või ta ei ole esitanud Maksu- ja Tolliametile tuludeklaratsiooni vormi E.

Põllumajanduslikud tooted antud toetuse tähenduses on omatoodetud Euroopa Liidu toimimise lepingu (edaspidi ELTL) I lisas nimetatud tooted, välja arvatud kalandus- ja vesiviljelustooted, ning nende töötlemisel saadud I lisaga hõlmatud või I lisaga hõlmamata tooted.

 

Taotleja peab vastama järgmistele nõuetele:

1) Taotleja riikliku maksu võlg, sealhulgas maksuhalduri haldusaktiga kindlaksmääratud intress, on väiksem kui 100 eurot või tema riikliku maksu võla tasumine on ajatatud. Maksuvõla tasumise ajatamise korral on maksuvõlg, mille tasumise tähtaeg on möödunud, tasutud ettenähtud summas. 

2) Taotleja suhtes ei toimu likvideerimismenetlust ega ole nimetatud pankrotiseaduse kohaselt ajutist pankrotihaldurit või kohtuotsusega välja kuulutatud pankrotti või algatatud sundlõpetamist ja tal ei ole kehtivat äriregistrist kustutamise hoiatust.

3) Taotleja ei ole saanud taotluses sisalduva sama kulu kohta toetust riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi.

4) Taotleja on riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisvahenditest saadud ja tagasimaksmisele kuulunud summa tähtajal tagasi maksnud või toetuse tagasimaksmise ajatamise korral tasunud tagasimaksed ettenähtud summas.

5) Taotlejal ei ole kehtivat karistust loomakaitseseaduse §-s 661, 666 või 6610, veeseaduse §‑s 262, taimekaitseseaduse §-s 97, veterinaarseaduse §-s 97, 104, 105 või 106, väetiseseaduse §-s 37, jäätmeseaduse §-s 120, 1201, 1202, 126 või 1264, toiduseaduse §-s 531, 532, 533, 535 või 536, söödaseaduse §-s 33, 34 või 35, keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse §-s 53 ega karistusseadustiku §-s 491, 522, § 551 punktis 2, §-s 192, 193, 209, 2091, 210, 264, 296, 298, 2981, 354, 364, 365, 367, 368, 372, 373 või 384 sätestatud süüteo toimepanemise eest.

6) Äriühingust taotleja taotluse esitamisele vahetult eelnenud kahe majandusaasta aruanded peavad olema taotluse esitamise hetkeks äriregistrist kättesaadavad, kui majandusaasta aruande äriregistrile esitamine on äriseadustiku alusel nõutav.

7) Kui äriühingust taotleja taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaasta aruanne ei ole äriregistrile esitatud ja nimetatud aruande äriregistrile esitamise tähtaeg ei ole taotluse esitamise hetkeks saabunud, võetakse aluseks taotluse esitamisele vahetult eelnenud kahe majandusaasta aruanded, mille äriregistrile esitamise tähtaeg on möödunud.

 

Taotlejale, kes on tootjaorganisatsioon, ei kohaldata punktis 6 ega  7 sätestatud nõudeid.

 

Abikõlbliku kulu moodustavad toetatavate tegevuste käibemaksuta maksumus ning nõuetekohaseks tähistamiseks kasutatava sümboli ja teavitustegevuse käibemaksuta maksumus.

Abikõlblik kulu peab olema mõistlik, selge ja üksikasjalikult kirjeldatud, majanduslikult otstarbekas ning toetuse eesmärgi saavutamiseks vajalik

 

Generaatori ostmisel on abikõblik ka kasutatud seadme ostmise kulu, kui see seade ei ole taotluse esitamise hetkel vanem kui viis aastat, selle ostmiseks ei ole saadud toetust riigieelarvelistest või Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi ning selle hind ei ületa selle turuväärtust ja on uue samaväärse seadme hinnast madalam.

Kasutatud seadme puhul kontrollitakse üldjuhul seadme vanust tootja tehnilise passi andmete, ostu-müügilepingute, tootja poolt välja antud garantiidokumentide, müüja kinnituste ja muude dokumentide alusel.

 

Abikõlblikud ei ole järgmised kulud:

1) käibemaks, kui see on käibemaksuseaduse alusel tagasi saadav;

2) liisingumakse;

3) tegevus- ja üldkulu, sealhulgas remondi-, rendi-, üüri-, kütuse-, koolitus-, side- või reklaamikulu;

4) veo- või sõidukulu, kui see ei ole seotud § 4 lõike 1 punktides 1 ja 3 nimetatud seadme või rajatise paigaldamise, seadistamise või kohaletoimetamisega;

5) sularahamakse, lepingu sõlmimisega või kindlustamisega seotud kulu, intress, tagatismakse ja finantsteenusega seotud muu kulu; 

6) trahv, riigilõiv, notaritasu, finantskaristus ning vaide- ja kohtumenetluse korral menetluskulu;

7) tasu taotleja enda ja tema töötaja tehtud töö eest;

8) teostatavusuuringu kulu;

9) maa ja olemasoleva ehitise ostmise ning üürimise või rentimise kulu;

10) kasutatud seadme ostmise kulu, välja arvatud § 5 lõikes 5 sätestatud juhul;

11) standardtark- ja riistvara ostmise kulu, välja arvatud § 5 lõike 4 punktis 2 sätestatud juhul, ning sidevahendi, sealhulgas mobiiltelefoni ostmise kulu;

12) olmeelektroonika, kontoritarvete ja kontorimööbli ostmise kulu;

13) keskkonnamõju hindamisega või detailplaneeringu koostamisega kaasnev kulu;

14) ehitise juurde kuuluva teevalgustusrajatise ostmise ja paigaldamise kulu, kui nimetatud tegevus ei moodusta osa ehitusprojektis ettenähtud ehitustöödest;

15) energia tootmisseadme rajamise ja haldamisega seotud kulu;

16) kaugkütte- ja elektrisüsteemi trasside rajamise ja haldamisega seotud kulu;

17) energia tootmisseadme või elektrisüsteemi kohandamise kulu, välja arvatud kui need ei ole seotud § 4 lõikes 1 nimetatud ehitise, rajatise või seadme kasutamisega;

18) ehitise lammutamise kulu;

19) toetatava tegevuse elluviimise seisukohast põhjendamatu kulu.

Abikõlblikud ja mitteabikõlblikud kulud on kirjeldatud täpsemalt määruse § 5 ja § 6.

Lisaks taotleja kohustuslikele andmetele (määruse § 10) tuleb taotlusel esitada ka toetatava tegevusega seotud andmeid:

  • teave põllumajandusettevõtte energiakulu (energia tarbimine kWh) ja energiatootmisvõimsuse (kWh) kohta taotluse esitamisele vahetult eelnenud aastal;
  • teave energiasalvestusvõimsuse kohta, kui toetust taotletakse energiasalvestusseadme või -rajatise ostmiseks/paigaldamiseks/vajaliku ehitise ehitamiseks;
  • teave generaatori võimsuse kohta kilovattides, kui toetust taotletakse generaatori ostmiseks;

Põllumajandusettevõtte energiakulu suurust tõendatakse elektriarvete või muude dokumentidega.

 

Seadme või rajatise ostmise korral esitab taotleja järgmised dokumendid:

1) kasutatud seadme ostmise korral müüja dokumendid, mis tõendavad kasutatud generaatorite soetamiseks sätestatud nõuete täitmist;

2) määrusega nõutud arv hinnapakkumusi (1 või 2); 

3) maa või ehitise omandi või valdamise õigust tõendavad dokumendid;

4) kaasomaniku kirjalik nõusolek, kui seade või rajatis paigaldatakse kaasomandis olevasse ehitisse.

 

Ehitise ehitamise korral esitab taotleja järgmised dokumendid:

1) väljavõte vähemalt eelprojekti joonistest koos eelprojekti seletuskirjaga, kui ehitusprojekt on nõutav ehitusseadustikus sätestatud tingimustel ja korras;

2) ehitustegevuse korral taotleja koostatud põhimõtteline lahendus, kui ehitusprojekt ei ole nõutav ehitusseadustiku kohaselt;

3) hoonestusõiguse seadmise leping, kui taotleja kasutab ehitisealust maad hoonestusõiguse alusel;

4) kaasomaniku kirjalik nõusolek, kui ehitisealune maa on kaasomandis;

5) ehitise hinnapakkumused (määruse § 7 kohaselt).

 

Taotleja peab toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara kohta olema saanud vähemalt kahelt asjaomaselt hinnapakkujalt võrreldavad hinnapakkumused.

Kui asjaomases valdkonnas on ainult üks hinnapakkuja, peab taotleja olema saanud toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara kohta vähemalt ühe hinnapakkumuse.

Hinnapakkumus peab sisaldama taotleja nime, hinnapakkuja nime, registrikoodi ja kontaktandmeid, hinnapakkumuse väljastamise kuupäeva, töö, teenuse või vara üksikasjalikku kirjeldust ning toetatava tegevuse käibemaksuta ja käibemaksuga maksumust ning tehniliste tingimuste loetelu, mis osutab tehnilisele spetsifikatsioonile. Hinnapakkumuses peab iga toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara hind olema eraldi välja toodud.

Kasutatud seadme ostmise korral peab taotleja olema saanud vähemalt ühe hinnapakkumuse kasutatud seadme kohta ja kaks hinnapakkumust uue samaväärse seadme kohta.

Taotleja ja hinnapakkuja ning nende osanik, aktsionär, liige või juhtorgani liige ei tohi omada osalust üksteise äriühingus ega kuuluda üksteise juhatusse või nõukokku.

Hinnapakkuja ega hinnapakkuja osanik, aktsionär või juhtorgani liige ei tohi omada osalust teise hinnapakkuja äriühingus ega kuuluda teise hinnapakkuja juhatusse või nõukokku.

 

Juhime tähelepanu, et taotluse esitamisel tuleb tegevuste summad esitada vastavalt hetkel kehtivale käibemaksu määrale.   

 

Toetuse määrad

Toetust antakse tegelikult tekkinud abikõlblike kulude hüvitamisena.

 

Toetust antakse kuni 70 protsenti toetatava tegevuse abikõlbliku kulu maksumusest.

Toetuse minimaalne määr on 15 protsenti toetatava tegevuse abikõlbliku kulu maksumusest.

 

Toetuse maksimaalne suurus on 1 500 000 eurot ühe taotleja kohta kuni arengukava programmiperioodi lõpuni.

Ühte kontserni kuuluvad ettevõtjad või konkurentsiseaduse § 2 lõike 4 tähenduses valitseva mõju kaudu üksteisega seotud ettevõtjad ei saa kokku taotleda toetust rohkem kui 1 500 000 eurot arengukava programmiperioodi lõpuni.

 

Toetuse määramine

PRIA teeb taotluse osalise või täieliku rahuldamise otsuse või taotluse rahuldamata jätmise otsuse 45 tööpäeva jooksul arvates taotluse esitamise tähtpäevast.

PRIA hindab taotluseid hindamiskriteeriumite alusel, andes iga hindamiskriteeriumi eest hindepunkte vahemikus 1–3, kus esimese ja kolmanda hindamiskriteeriumi puhul on kõrgeim hindepunktide arv 2 ja madalaim 1 ning teise hindamiskriteeriumi puhul on kõrgeim hindepunktide arv 3 ja madalaim 1. 

 

Esimene hindamiskriteerium on taotleja suurem omafinantseeringu osakaal, mille puhul hinnatakse, kui suur on toetatava tegevuse toetuse määr, andes hindepunkte järgmiselt:

1) toetatava tegevuse toetuse määr on 70,00 protsenti – 1 hindepunkt;

2) toetatava tegevuse toetuse määr on alla 70,00 protsendi – 2 hindepunkti.

 

Teine hindamiskriteerium on toetatava tegevuse suurem mõju regionaalselt tasakaalustatud arengule, mille puhul hinnatakse, kuivõrd viiakse toetatavat tegevust ellu kaugemal suurematest keskustest, andes hindepunkte järgmiselt:

1) toetatav tegevus viiakse ellu Tallinnas või Tallinnaga piirnevas Jõelähtme, Harku, Kiili, Rae, Saku, Saue või Viimsi vallas – 1 hindepunkt;

2) toetatav tegevus viiakse ellu väljaspool Tallinnaga piirnevat valda – 2 hindepunkti;

3) toetatav tegevus viiakse ellu saarel – 3 hindepunkti.

 

Kolmas hindamiskriteerium on toetatava tegevuse suurem mõju energia varustuskindluse tagamisele, mille puhul hinnatakse, milline on energiasalvestuse võimekuse aeg, andes hindepunkte järgmiselt:

1) energiasalvestuse korral on energia täisvõimekus, mis on saadud toetatava tegevuse elluviimise tulemusel, vähemalt üks tund – 1 hindepunkt;

2) energiasalvestuse korral on energia täisvõimekus, mis on saadud toetatava tegevuse elluviimise tulemusel, üle ühe tunni – 2 hindepunkti.

 

Hindamiskriteeriumite miinimumnõue on, et taotlus on saanud vähemalt kaks hindepunkti.

PRIA moodustab hindamistulemuste põhjal taotluste paremusjärjestuse.

Taotluste paremusjärjestuse koostamisel loetakse paremaks rohkem hindepunkte saanud taotlus. Võrdsete hindepunktide summadega taotluste puhul eelistatakse taotlust, milles taotletav toetuse suurus on suurem. Kui ka taotletavad toetussummad on võrdsed, eelistatakse taotlejat, kes ajaliselt varem esitas nõuetele vastava taotluse.

Toetatava tegevuse elluviimist võib Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 67 lõike 1 kohaselt riigieelarvelistest vahenditest rahastada pärast taotluse rahuldamise otsuse tegemist enne töö või teenuse tellimise või vara soetamise eest tasumist tagatist nõudmata, kui töö või teenus on lõpetatud või vara on üle antud ning toetuse saaja on selle vastu võtnud ja selle eest tasunud vähemalt omafinantseeringuga võrdse rahasumma ning kui toetuse saaja on piisavalt usaldusväärne. 

Eelmainitud toetatava tegevuse elluviimise rahastamiseks esitab toetuse saaja pärast toetatava tegevuse täielikku või osadena elluviimist PRIA-le elektrooniliselt PRIA e-teenuse keskkonna kaudu asjakohase taotluse koos määrusega nõutud dokumentidega.

PRIA teeb toetatava tegevuse elluviimise rahastamise otsuse sellise aja jooksul, et nimetatud otsuse alusel makstav raha oleks võimalik kanda toetuse saaja arvelduskontole kolme kuu jooksul arvates eelpool nimetatud maksetaotluse esitamisest.

Toetatava tegevuse abikõlblike kulude eest peab olema tasutud ja kuludokumendid peavad olema esitatud PRIA-le seitsme tööpäeva jooksul arvates toetatava tegevuse elluviimise rahastamise otsuse alusel saadud raha laekumisest.

Toetatava tegevuse elluviimist võib Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 67 lõike 1 kohaselt riigieelarvelistest vahenditest rahastada pärast taotluse rahuldamise otsuse tegemist enne töö või teenuse tellimise või vara soetamise eest tasumist tagatist nõudmata, kui töö või teenus on lõpetatud või vara on üle antud ning toetuse saaja on selle vastu võtnud ja selle eest tasunud vähemalt omafinantseeringuga võrdse rahasumma ning kui toetuse saaja on piisavalt usaldusväärne. 

Eelmainitud toetatava tegevuse elluviimise rahastamiseks esitab toetuse saaja pärast toetatava tegevuse täielikku või osadena elluviimist PRIA-le elektrooniliselt PRIA e-teenuse keskkonna kaudu asjakohase taotluse koos määrusega nõutud dokumentidega.

PRIA teeb toetatava tegevuse elluviimise rahastamise otsuse sellise aja jooksul, et nimetatud otsuse alusel makstav raha oleks võimalik kanda toetuse saaja arvelduskontole kolme kuu jooksul arvates eelpool nimetatud maksetaotluse esitamisest.

Toetatava tegevuse abikõlblike kulude eest peab olema tasutud ja kuludokumendid peavad olema esitatud PRIA-le seitsme tööpäeva jooksul arvates toetatava tegevuse elluviimise rahastamise otsuse alusel saadud raha laekumisest.

Kohustused

Toetuse saaja viib toetatava tegevuse ellu, sealhulgas esitab kõik toetatava tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid, ning võtab toetuse abil ostetud või ehitatud vara sihipäraselt kasutusse pärast PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemist, kuid hiljemalt 30. septembril 2025.

Toetuse saaja tagab toetatava tegevuse sihtotstarbelise kestuse, sealhulgas säilitab ja kasutab toetuse abil ostetud või ehitatud vara sihtotstarbeliselt, vähemalt kolm aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest, kui taotleja on VKE, ning vähemalt viis aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest, kui taotleja ei ole VKE 

Kindlasti peab:

1) toetuse saaja esitama toetatava tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid kuni kaheksas osas ühe taotluse kohta hiljemalt 30. septembril 2025;

2) toetuse saajal olema hiljemalt esimese maksetaotluse esitamise ajaks ehitise ehitusluba või ehitusteatis ehitisregistrist kättesaadav, kui see on nõutud ehitusseadustiku kohaselt;

3) toetuse saajal olema hiljemalt viimase maksetaotluse esitamise ajaks ehitise kasutusluba või kasutusteatis ehitisregistrist kättesaadav, kui see on nõutud ehitusseadustiku kohaselt

Siinkohal ei ole välja toodud kõiki kohustusi, kõik toetuse saaja kohustused leiab määrusest § 14 ja § 15.

Toetuse saaja täidab sihipärase kasutamise perioodi lõpuni järgmisi kohustusi:

1) võimaldab teostada toetuse sihipärase ja tähtaegse kasutamise üle järelevalvet ja teha muud toetuse saamisega seotud kontrolli ning osutab selleks igakülgset abi, sealhulgas võimaldab viibida toetuse saaja kinnisasjal, ehitises ja ruumis ning läbi vaadata dokumente ja toetuse abil ostetud vara kohapeal;

2) esitab järelevalve teostamiseks või muu kontrolli tegemiseks vajalikud andmed ja dokumendid määratud tähtaja jooksul;

3) eristab selgelt oma raamatupidamises toetuse kasutamisega seotud kulud ning neid kajastavad kulu- ja maksedokumendid muudest kulu- ja maksedokumentidest;

4) säilitab toetusega seotud dokumente;

5) tagab, et toetatava tegevuse elluviimise tulemusena energia salvestamisvõimsus ei ületa toetuse saaja taotluse esitamisele vahetult eelnenud aasta keskmist kahe ööpäevast tarbimise ulatust, kui toetatavaks tegevuseks on energiasalvestusseadme või -rajatise ostmisene/paigaldamine/vajaliku ehitise ehitamine;

6) teavitab viivitamata PRIA-t taotluses esitatud või toetatava tegevusega seotud andmete muutumisest või toetatava tegevuse elluviimist takistavast asjaolust.

Sihipärase kasutamise perioodi lõpuni ei tohi toetuse saaja suhtes toimuda likvideerimismenetlust ega olla nimetatud pankrotiseaduse kohaselt ajutist pankrotihaldurit või kohtuotsusega välja kuulutatud pankrotti või algatatud sundlõpetamist ja tal ei tohi olla kehtivat äriregistrist kustutamise hoiatust.

 

Juhime tähelepanu, et toetuse saaja on kohustatud täitma nõudeid, mis puudutavad toetust saanud objektide tähistamist. Juhised, kuidas tähistada toetust saanud objekte, leiad siit.

 

Siinkohal ei ole välja toodud kõiki kohustusi, kõik toetuse saaja kohustused leiab määrusest § 14 ja § 15.

Abiks taotlejale

Lisainfo:

  • investeeringutoetuste infotelefon 737 7678
  • toetuste info info [at] pria [dot] ee (info[at]pria[dot]ee)